Για να δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα της 5ης Ημέρας Έρευνας Εκπαιδευτικών, πατήστε 🔗 ΕΔΩ.
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ |
Τίτλος: Υπαίθριες Δραστηριότητες στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός και Υλοποίηση (Outdoor4mi). Διοργανώτρια: Δρ. Μαρία Παπαζαχαρίου-Χριστοφόρου Περίληψη: Σκοπός του εργαστηρίου είναι να εμπλέξει τους/τις συμμετέχοντες/ουσες σε βιωματικές δραστηριότητες που θα εστιάζουν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, για το σχεδιασμό και υλοποίηση υπαίθριων δραστηριοτήτων χωρίς αποκλεισμούς στο Νηπιαγωγείο, με ιδιαίτερη έμφαση στη συμπερίληψη παιδιών με κινητικές δυσκολίες. Το εργαστήριο αντλεί από τα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου Erasmus+Outdoor4mi που έχει στόχο την ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών πρώτης αγωγής και εκπαίδευσης για την αξία της υπαίθριας εκπαίδευσης στην πρώιμη παιδική ηλικία. |
Τίτλος: Παραπληροφόρηση και Ψηφιακή Παιδεία: Δράσεις Ευαισθητοποίησης Εκπαιδευτικών (Teachers 4.0 Digital Age). Διοργανώτρια: Δρ. Χάρις Ξιναρή Περίληψη: Η παραπληροφόρηση αποτελεί ένα σοβαρό κοινωνικό ζήτημα που επηρεάζει την αντίληψη των ανθρώπων για την πραγματικότητα, διαδίδοντας ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες. Συχνά διαδίδεται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ιστοσελίδων χαμηλής αξιοπιστίας και προπαγανδιστικών πηγών, επηρεάζοντας την κοινή γνώμη και τις δημοκρατικές διαδικασίες. Η έλλειψη κριτικής σκέψης και η τάση των ανθρώπων να επιβεβαιώνουν προϋπάρχουσες απόψεις ενισχύουν την εξάπλωσή της. Για την αντιμετώπισή της, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη δεξιοτήτων ψηφιακού γραμματισμού, η διασταύρωση των πληροφοριών από έγκυρες πηγές και η προώθηση της υπεύθυνης ενημέρωσης. Στο webinar αυτό, εξηγούμε τί είναι η παραπληροφόρηση, πώς λειτουργεί, ποιές μορφές παίρνει και συζητάμε πως η εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της διάδοσης της προωθώντας την ψηφιακή παιδεία για τα μέσα. Για το σκοπό αυτό, αντλούμε ιδέες και υλικό από το συγχρηματοδοτούμενο ερευνητικό έργο Teachers 4.0 Digital Age. |
Τίτλος: Προγραμματισμός με το Scratch και το ScratchJr στη Σχολική Τάξη. Διοργανώτρια: Δρ. Ιωάννα Βεκύρη Περίληψη: Το Scratch είναι ένα διαδικτυακό περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού που απευθύνεται σε άτομα που δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία στον προγραμματισμό (κατά κύριο λόγο σε μαθητές και μαθήτριες 12-16 ετών). Για τα μικρότερα παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού διατίθεται το ScratchJr, η απλούστερη εκδοχή του Scratch. Και τα δύο δημιουργήθηκαν με σκοπό να ενθαρρύνουν την ενασχόληση με τον προγραμματισμό και να βοηθήσουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη δημιουργικότητα, την υπολογιστική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων που είναι χρήσιμες σε πολλούς τομείς και δραστηριότητες. Στο εργαστήριο θα γίνει μια σύντομη εισαγωγή στο περιβάλλον του Scratch και του ScratchJr και στη συνέχεια οι συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί θα κληθούν να δημιουργήσουν απλά προγράμματα στο Scratch (ή, προαιρετικά, στο ScratchJr) προκειμένου να εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητές τους. Τέλος, θα διερευνηθεί το ενδεχόμενο συγκρότησης μιας ομάδας εκπαιδευτικών που ενδιαφέρεται να εμβαθύνει στην εκμάθηση του Scratch και στη διερεύνηση των δυνατοτήτων ενσωμάτωσής του σε σχολικές μαθησιακές δραστηριότητες. |
Τίτλος: Σχεδιασμός Σχολικών Επισκέψεων Μαθητών σε Αρχαιολογικούς Χώρους. Διοργανωτής: Δρ. Πάνος Χριστοδούλου Περίληψη: Το εργαστήριο προσφέρει τη δυνατότητα να παρουσιαστούν δραστηριότητες και εκπαιδευτικοί στόχοι σχεδίων μαθημάτων που ενσωματώνουν επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους. Με έμφαση στην ενεργή συμμετοχή, οι παρουσίες θα εξερευνήσουν νέες μεθόδους διδασκαλίας και βιωματικής μάθησης. Το εργαστήριο θα κορυφωθεί με μια συζήτηση που θα εστιάζει στον εντοπισμό αναγκών και ευκαιριών για ανάπτυξη επιπλέον εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών, προωθώντας τη συνεχή εξέλιξη και καινοτομία στην εκπαιδευτική έρευνα. |
Τίτλος: Έρευνα με Ερωτηματολόγιο στην Εκπαίδευση – Θεωρητικό και Πρακτικό μέρος. Διοργανώτρια: Δρ. Ιουλία Τελεβάντου Περίληψη: Η λήψη αποφάσεων στην εκπαίδευση πρέπει να βασίζεται σε αξιόπιστα δεδομένα και επιστημονικές μεθόδους. Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν την έρευνα με ερωτηματολόγια για να κατανοήσουν καλύτερα το σχολικό περιβάλλον, τη μαθησιακή εμπειρία και τις εκπαιδευτικές πρακτικές; Αυτό το εργαστήριο έχει σχεδιαστεί για να εξοπλίσει τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες στη δημιουργία και ανάλυση ερωτηματολογίων. Μέσα από δύο δυναμικές συνεδρίες, θα μάθουμε: Στο πρώτο, θεωρητικό μέρος, τις βασικές αρχές σχεδιασμού ερωτηματολογίων, τις μεθόδους διασφάλισης εγκυρότητας και αξιοπιστίας, καθώς και την κωδικοποίηση δεδομένων. Στο δεύτερο, πρακτικό μέρος, θα γνωρίσουμε δωρεάν εργαλεία στατιστικής επεξεργασίας, με έμφαση στην περιγραφική στατιστική. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αναλύσουν δικά τους δεδομένα και να αποκτήσουν πρακτική εμπειρία. Η έρευνα με ερωτηματολόγιο μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο βελτίωσης της εκπαιδευτικής πρακτικής, και μέσα από αυτό το εργαστήριο θα προσπαθήσουμε να σας το αποδείξουμε. |
Τίτλος: Μετάβαση Μαθητών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Η Αξιοποίηση της Μελέτης Μαθήματος (STEPS LS). Διοργανώτρια: Δρ. Παρασκευή Χατζηπαναγιώτου Περίληψη: Στόχος του εργαστηρίου είναι η βελτίωση των διδακτικών πρακτικών των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η ανάπτυξη στρατηγικών για διαφοροποίηση των διδασκαλιών, ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα στις διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες των ευάλωτων μαθητών και στις προκλήσεις που αφορούν στην αλλαγή βαθμίδας. |
Τίτλος: Διδασκαλία Φυσικών Επιστημών με Μοντελοποίηση στο Νηπιαγωγείο. Διοργανωτής: Δρ. Λουκάς Λουκά Περίληψη: Στο εργαστήριο αυτό θα μελετήσουμε τη διδασκαλία Φυσικών Επιστημών στο νηπιαγωγείο με την προσέγγιση της μοντελοποίησης. Ακολουθώντας το αναλυτικό πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες θα λάβουν μέρος βιωματικά σε δραστηριότητες μοντελοποίησης σε μικρές ομάδες για φαινόμενα που δεν διδάσκονται συνήθως με αυτή την προσέγγιση στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, και στη συνέχεια θα σχεδιάσουμε την αντίστοιχη ενότητα για διδασκαλία στις τάξεις τους. Μέσα από τη βιωματική αυτή εμπειρία θα αναδείξουμε τη συμβολή της μοντελοποίησης στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο. |
Τίτλος: Ο Χώρος του Νηπιαγωγείου ως Makerspace. Διοργανώτρια: Δρ. Χρυστάλλα Παπαδημήτρη-Καχριμάνη Περίληψη: Το εργαστήριο βασίζεται σε ένα ευρύ φάσμα θεωρητικών πλαισίων και παιδαγωγικών μοντέλων (π.χ. κατασκευαστικός οικοδομισμός, προσέγγιση Reggiο Emilia, προσέγγιση Project, προσέγγιση High Scope, εκπαίδευση STEAM) για τη διαμόρφωση του χώρου του νηπιαγωγείου ως Makerspace. Μέσα από βιωματικές διαδικασίες, οι συμμετέχουσες/οντες θα έχουν την ευκαιρία να διαμορφώσουν μια αρχική κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο χώρος του νηπιαγωγείου μπορεί να μετασχηματιστεί σε έναν συνεργατικό χώρο μάθησης, όπου το παιχνίδι αποτελεί έκφανση πειραματισμού, δημιουργικότητας και καινοτομίας.Το εργαστήριο θα αποτελέσει επίσης μια πρόκληση για τους/τις νηπιαγωγούς, ενθαρρύνοντάς τους/τις να δημιουργήσουν μια ομάδα εργασίας που θα εργαστεί σε βάθος χρόνο για τη συνοικοδόμηση της αντίληψης του χώρου του νηπιαγωγείου ως Makerspace, καθώς και για τον σχεδιασμό παιδαγωγικών εργαλείων που θα υποστηρίξουν την εφαρμογή αυτής της έννοιας στην εκπαιδευτική πρακτική. |