
New MOnitoring guidelines to develop innovative ECEC teachers’ curricula
Νέες οδηγίες παρακολούθησης της ανάπτυξης των παιδιών για την ανάπτυξη καινοτόμων προγραμμάτων επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης
Το έργο NEMO: NEwMOnitoringguidelinestodevelopinnovativeECECteachers’ curricula [Νέες οδηγίες παρακολούθησης της ανάπτυξης των παιδιών για την ανάπτυξη καινοτόμων προγραμμάτων επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης], ξεκίνησε την 1η Σεπτεμβρίου 2019 με διάρκεια 3 χρόνων. Συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτω από το πρόγραμμα Erasmus+.
Κοινοπραξία
Συντονιστής του έργου: το Πανεπιστήμιο της Bologna, Ιταλία [Alma Mater Studiorum – Università di Bologna (IT)
Εταίροι
Πανεπιστήμιο Valencia, Ισπανία [University of Valencia, ES, Institute on Robotics and Information and Communication Technologies, IRTIC]
Κέντρο Υποστηρικτικής Τεχνολογίας του AIAS Bologna Onlus, Ιταλία [AIAS Bologna Onlus, IT]
Εθνικός Οργανισμός Βρεφοκομείων και Νηπιαγωγείων, Ιταλία [Gruppo Nazionale Nidi E Infanzia, IT]
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Έρευνας, Σλοβενία [Pedagoski Institut, SI]
Πανεπιστήμιο Kristianstad, Σουηδία [Hoegskolan Kristianstad, SW]
Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Κέντρο Αριστείας στην Έρευνα & την Καινοτομία στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες και στις Τέχνες, SoScieAtH
Στόχοι του έργου:
Το NEMO είχε στόχο να επισημάνει τη σημαντικότητα προ-γλωσσικών μεθόδων ανίχνευσης σε συνδυασμό με αποτελεσματικές μεθόδους διδασκαλίας και το πώς αυτός ο συνδυασμός μπορεί να συμβάλει στη μείωση του χάσματος και των ανισοτήτων μεταξύ της εκπαίδευσης παιδιών στο φάσμα του Αυτισμού και της εκπαίδευσης των μη-αναπήρων συμμαθητών/τριών τους, τόσο σε γνωστικό όσο και σε γενικότερο εκπαιδευτικό επίπεδο.
Ο συνδυασμός της έγκαιρης παρακολούθησης παιδιών (σε ηλικίες 0-3 έτη) και μιας σειράς εκπαιδευτικών παρεμβάσεων (σε ηλικίες 0-6 έτη) αύξησε την ευαισθητοποίηση για την ανάγκη ενός ενιαίου συστήματος (unitary system) στην Πρώτη Αγωγή και Εκπαίδευση (0-6 έτη) και για μια σειρά πολιτικών που στοχεύουν στη δημιουργία τέτοιων τύπων εκπαιδευτικών συστημάτων. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης χαρακτηρίζεται ως ενιαία όταν η εκπαίδευση σε όλες οι ηλικιακές φάσεις (0-6ετών) αυτής της περιόδου εμπίπτουν στις αρμοδιότητες ενός υπουργείου (πιο συγκεκριμένα του Υπουργείου Παιδείας) ή ανώτατης αρχής.
Πιο συγκεκριμένα το Έργο NEMO είχε τους ακόλουθους στόχους:
- Να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς πρώτης αγωγής και εκπαίδευσης να αποκτήσουν γνώσεις και να αναπτύξουν δεξιότητες ώστε να είναι σε θέση να συμπεριλαμβάνουν με αποτελεσματικότητα τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του Αυτισμού σε δραστηριότητες στην τάξη
- Να εισάγει και να εισηγηθεί αναλυτικά προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών στο πλαίσιο ενιαίων (unified) συστημάτων ISCED 0 (0 – 6 ετών), λαμβάνοντας υπόψη τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού
- Να εισάγει και να εισηγηθεί εργαλεία και πλαίσιο για πιο συστηματικούς μηχανισμούς παρακολούθησης (monitoring) με συνοχή.
Δραστηριότητες και παραδοτέα του έργου:
Μέσω της εφαρμογής μιας Ευρωπαϊκής κοινής δράσης εκπαίδευσης και επιμόρφωσης και 7 τοπικών πιλοτικών προγραμμάτων, το έργο οδήγησε στα ακόλουθα αποτελέσματα:
Δραστηριότητα και Παραδοτέο 1: Μεθοδολογία Παρακολούθησης NEMO και εκπαίδευση εκπαιδευτικών και φροντιστών
Αποτέλεσμα: Πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών και άλλων εμπλεκομένων στην μεθοδολογία παρακολούθησης προ-γλωσσικών χαρακτηριστικών παιδιών βρεφικής ηλικίας σε σχέση με το φάσμα του αυτισμού.
Στο πλαίσιο του έργου έχει αναπτυχθεί η μεθοδολογία παρακολούθησης ΝΕΜΟ η οποία αφορά την εκπαίδευση εκπαιδευτικών, φροντιστών και γονέων στην παρατήρηση παιδιών βρεφικής ηλικίας σε σχέση με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που πιθανόν να δηλώνουν έγκαιρο εντοπισμό χαρακτηριστικών στο φάσμα του Αυτισμού.
Δείτε εδώ περίληψη του Παραδοτέου 1 στα Ελληνικά
Δραστηριότητα και Παραδοτέο 2: Ευρωπαϊκή Αναφορά σε Πλαίσια Παρακολούθησης των Εκπαιδευτικών Συστημάτων Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης (ηλικίες 0-6 ετών) και σχετικές Εισηγήσεις
Αποτέλεσμα: Μελέτη και ανάλυση των προγραμμάτων παρακολούθησης και των συστημάτων εκπαίδευσης στην Πρώτη Αγωγή και Εκπαίδευση διαφόρων Ευρωπαϊκών χωρών.
Στο πλαίσιο του έργου έχουν μελετηθεί και αναλυθεί τα προγράμματα παρακολούθησης της εκπαίδευσης των παιδιών ηλικιών 0-6 ετών σε διάφορες χώρες της Ευρώπης καθώς και οι διαφορές μεταξύ διαχωρισμένων (0-3 & 3-6 ετών) και ενιαίων (0-6 ετών) συστημάτων εκπαίδευσης. Ιδιαίτερα έμφαση έχει δοθεί στα προγράμματα εκπαίδευσης παιδιών στο φάσμα του Αυτισμού και στους μηχανισμούς παρακολούθησης και αξιολόγησης στις μικρές ηλικίες. Η αναφορά περιλαμβάνει επίσης εισηγήσεις για ανάπτυξη μηχανισμών παρακολούθησης των προ-γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών καθώς και την ανάπτυξη σχετικής εκπαιδευτικής πολιτικής για μια πιο ενιαία προσέγγιση και παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών έγκαιρα στη ζωή των παιδιών που πιθανόν να είναι σε ρίσκο ανάπτυξης χαρακτηριστικών στο φάσμα του αυτισμού.
Δείτε εδώ περίληψη του Παραδοτέου 2 στα Ελληνικά
Δραστηριότητα και Παραδοτέο 3: Η χρήση ψηφιακών εργαλείων στην εκπαίδευση παιδιών στο φάσμα του Αυτισμού στην Πρώτη Αγωγή και Εκπαίδευση
Αποτέλεσμα: Ανάπτυξη εφαρμογής και ψηφιακής εργαλειοθήκης για τη δημιουργία δραστηριοτήτων και την παρακολούθηση της προόδου για την εκπαίδευση παιδιών πρώτης αγωγής και εκπαίδευσης με έμφαση στην ένταξη παιδιών στο φάσμα του αυτισμού.
Στο πλαίσιο του έργου έχει αναπτυχθεί μια εύχρηστη για τους εκπαιδευτικούς εφαρμογή με στόχο τη δημιουργία μαθησιακών δραστηριοτήτων για παιδιά ηλικίας 3-6 ετών. Η εφαρμογή επιτρέπει τη δημιουργία δραστηριοτήτων με έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων σε παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν για όλα τα παιδιά ηλικιών 3-6 ετών. Η εργαλειοθήκη παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας δραστηριοτήτων με τη χρήση εικόνων, βίντεο, ήχου, αλλαγής επιπέδων, καθώς και την παρακολούθηση της προόδου των παιδιών στην εφαρμογή των δραστηριοτήτων
Δείτε εδώ περίληψη του Παραδοτέου 3 στα Ελληνικά
Δραστηριότητα και Παραδοτέο 4: Ανάλυση, Συζήτηση και Εισηγήσεις Οδηγιών για τα Προγράμματα Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών στην Πρώτη Αγωγή και Εκπαίδευση
Αποτέλεσμα: Μελέτη και ανάλυση των προγραμμάτων εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης σε διάφορες Ευρωπαϊκές Χώρες
Στο πλαίσιο του έργου έχουν μελετηθεί και αναλυθεί τα προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, με ιδιαίτερη έμφαση στις διαφορές μεταξύ διαχωρισμένων (0-3 & 3-6 ετών) και ενιαίων (0-6 ετών) συστημάτων εκπαίδευσης. Η έκθεση αποτελεί μια σύγκριση μεταξύ των δύο μορφών συστημάτων και καταλήγει σε εισηγήσεις για την ανάπτυξη εργαλείων και μεθοδολογίας εκπαίδευσης εκπαιδευτικών που να είναι σε θέση να παρακολουθούν από νωρίς όλα τα παιδιά, ιδιαίτερα σε προ-γλωσσικό επίπεδο, και να αναπτύσσουν ψηφιακά υποστηριζόμενες δραστηριότητες στην εκπαίδευση όλων των παιδιών.
Δείτε εδώ περίληψη του Παραδοτέου 4 στα Ελληνικά
Περισσότερες λεπτομέρειες για το έργο δείτε στην ιστοσελίδα του έργου στα Αγγλικά, από το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια
Υλικό από την Ημερίδα Διάχυσης του Έργου-5 Νοεμβρίου 2022
- Εισαγωγική παρουσίαση του έργου
- Υλικό Εργαστηρίου 1: Παρουσίαση
- Υλικό Εργαστηρίου 2: Παρουσίαση , Εφαρμογή και Εργαλειοθήκη